Breaking News
Loading...
Sunday, August 29, 2010

BeMie Bikin Kuih Raya @ Minas Tirith


 Masih lagi di Minas Tirith... Petang tadi bermula la upacara membuat kuih raya, Bemie, Kak Sal, Lime & Mak (Consultant)... 
Bersemangat giler sebab boleh lepak ramai2 sambil borak2.. dan agenda buat kuih ni memang upacara tahunan di bulan Ramadhan.. Untuk hari ni kiteorg buat 2 jenis kuih ..
1. Roll Tart Nanas

So benda yg mesti dan wajib ada untuk penyedia tart nanas ni.. mesti laa nanas ye tak.. kalau takder nanas korang boleh pilih buah lain timun ke sengkuang ker tembikai ke.. wakakak tapi Bemie sajes nanas.. heheh


Ini Adalah Tembikai

setelah nanas dipotong seperti gambar si atas.. nanas tersebut mesti la di parut  (ye ke parit.. parut ke sagat..) menggunakan penyagat leee.. takkan cangkul.. adehhh seng...

Tujuan menyagat ni adalah untuk megambil hasil parutan nanas untuk dijadikan jem nanas..

Consultant Di Belakang Memberi Kepercayaan Penuh...  Hambek Kau Air Tangan Aku..

dan jus nanas ni kalau ada sape2 nak leh gak di buat minum... (Bemie tanak..)

Penyagat


Setelah habis menyagat.. hasilnya tu perlu di tapis untuk mengasingkan hasil parutan dan jus nanas..

Filter

Sementara menunggu bolehlah panaskan api kuali .. kuali digunakan untuk mengeringkan air dari hasil parutan


Nyalakan Api

Ia perlu di kacau supaya tidak hangus.. pastikan api tidak terlalu besar...

Kacau.. Kacau.. Kacau

Campurkan gula mengikut sedap tekak anda..


Dah Agak Kering Dah

Kacau dan kacau sehinggalah rupanya jadik camni...

Sedap tul makan ngan Biskut

Ok dah siap dah jem nanas kiter.. sekarang kiter beralih ke segmen memukul tepung sampai menangis.. Korang layan la gambar.. (takder mood nak cerita.. badan pun dah penat ni.. adehhh sakit belakang)


Kak Sal & Lime Sedang Sibuk Pilih Bahan

Perasa Vanilla &  Kuning Telur

Gaulkan Mereka

Hambek Kau..

Part Yg BeMie Paling Suka

Kuning Telur Yg Digunakan Untuk Cat Atas Tart tu.. Bior Lawa Sikit..

Rupa Lepas Kene Cat

Pastikan Anda Masukkan Di Dalam Oven Yg Berfungsi

2. Kuih Ntah apa ntah (lupa nak tnya mak) tapi ada cherry la... kekke.. Jom layan...

Orang Kampung Bemie Panggil Tools

This Is What We Call Arts

The Cherrys

Ok.. Done

ok dah siap 2 jenis kuih..  lepas je siap 2 jenis kuih ni terus berbuka...

pastu malam rilek2 kejap... update blog... k la yer Bemie dah penat giler ni ngantuk huhuu.. ada saper2 yg nak volunteer urut belakang Bemie tak..? kalau ada gitaw yer.. selamat tido..

10 ulasan:

  1. wah..terer. boleh bukak bakery ni nnt :-d

    p/s : suh adek je yg urut blakang tu.

    ReplyDelete
  2. wahh . sangat lah best . nak resipi tart nenas . ngeee

    ReplyDelete
  3. wah..
    macam chef la..
    tengok cara uli doh
    pun dah tau
    teror buat kuih nie..

    ReplyDelete
  4. meh saya pijak2 balakang.. kasi tegak tulang belakang.

    ReplyDelete
  5. yg lg 1 tu biskut semperit la..hahah,or terror ye...boleh sy tuntut ilmu dgn anda >_<

    ReplyDelete
  6. @ Ugly - Boleh.. meh sini duit jgn kater bakery... bakri pun boleh

    @ Fida - Resepi adalah rahsia.. kekek

    @ Diana - ni bukan chef ni chof.. huhu

    @ Julie - SEdap gak tu.. meh le

    @ Tasha - oo semperit ye.. tima kasih yer.. kekek

    ReplyDelete
  7. peh gua xde...:)

    ReplyDelete
  8. @ biduk - nnt le.. entry lain wakakaka

    ReplyDelete
  9. kuih hapa ntah tu,kuih dahlia la...adeh..=P...ada gak panggil biskut jagung

    ReplyDelete
  10. @ Nur - tak kisah la nama apa pun janji bila dimakan sedap.. heeeheh

    ReplyDelete

Copyright © 2013 -BeMie'S WoRLd- All Right Reserved