Breaking News
Loading...
Wednesday, April 20, 2011

Api Dunia Vs Api Neraka


Allah berfirman: "Tidakkah engkau melihat api yang kamu nyalakan. Kamukah yang menjadikan kayu itu atau Kamikah yang menjadikannya? Kami menjadikan api itu untuk peringatan dan kegunaan bagi manusia." (Surah al- Waqi'ah 56: 71 - 73)
Qatadah dan Mujahid mentafsirkan kalimat "peringatan" ini dengan berkata; "Maknanya, api dunia ini sebagai peringatan bagi api akhirat yang paling besar."


Imam al-  Zamakhsyari, dalam Tafsir  al - Kashshaf, mengungkapkan kata - kata yang sangat indah. Beliau menulis: Allah menggantungkan sebab - sebab kehidupan dengan api, juga membuat seluruh manusia memerlukannya, agar mereka selalu melihat api ini lalu mengingati ancaman Allah s.w.t."


Oleh sebab itu, mari kita bayangkan suhu panas api neraka dengan membandingkannya dengan api yang paling panas di dunia ini. Permukaan matahari misalnya, memiliki kepanasan yang mencapai kira - kira 6,000 darjah Celcius, sementara suhu pusatnya lebih kurang 15,000,000 darjah Celcius. Setiap batuan atau logam apa pun yang ditempatkan di sini akan lebur.


Namun api neraka panasnya 70 kali ganda daripada ini. Bayangkan kesakitan yang tidak terkira yang akan di rasai oleh orang yang berada di dalamnya. Setiap kali hangus dan melecur kulit mereka, Allah gantikan dengan kulit yang baru agar mereka terus merasi azab selama - lamanya.






Sumber : Solusi #28 HLMN 104

0 ulasan:

Post a Comment

Copyright © 2013 -BeMie'S WoRLd- All Right Reserved