Facebook

Showing posts with label Agama. Show all posts
Showing posts with label Agama. Show all posts

Monday, April 25, 2011

4 Golongan Perempuan Di Neraka


Nabi Muhammad bersabda, "dan adapun empat perempuan yang berada di neraka ialah:
Share:

Sunday, April 24, 2011

4 Golongan Perempuan Di Syurga


Nabi s.a.w. bersabda, "Empat perempuan berada di syurga dan empat perempuan berada di neraka. Dan beliau menyebutkan diantara empat perempuan yang berada di syurga ialah:
Share:

Thursday, April 21, 2011

Doa Untuk Bakal Pengantin


Sekiranya....
Share:

Wednesday, April 20, 2011

Api Dunia Vs Api Neraka


Allah berfirman: "Tidakkah engkau melihat api yang kamu nyalakan. Kamukah yang menjadikan kayu itu atau Kamikah yang menjadikannya? Kami menjadikan api itu untuk peringatan dan kegunaan bagi manusia." (Surah al- Waqi'ah 56: 71 - 73)
Share:

Tuesday, April 19, 2011

Arah Pandangan Mata Ketika Solat


Ada dalil yg menggalakkan ketika solat kita disunat kan menundukkan wajah melihat ke tempat sujud semasa berdiri. Hadith yg diriwayatkan oleh al-Baihaqi dan al-Hakim: "Adalah Rasulullah s.a.w menundukkan kepala baginda dan melontarkan pandangannya ke bumi (tempat sujud)".

Share:

Monday, April 18, 2011

Perkara-perkara yang menyebabkan turunnya bala bencana dari Allah s.w.t


Jika umatku melakukan 15 perkara yang berikut, nescaya bala dan bencana akan menimpa mereka.

Share:

Sunday, April 17, 2011

Adab Makan


Makan pun akan dilihat sebagai ibadah jika kita mengikut cara makan seperti Rasulullah saw. Islam melalui Rasulullah saw mengajar cara atau adab makan dan minum supaya ia berkesan di dalam kehidupan dan membezakan antara orang kafir dan orang Islam dan membezakan antara manusia dengan haiwan.
Share:

Wednesday, April 13, 2011

Jarak Di Antara Dua Kaki Dan Saf Yang Lurus


Menjarakkan kedua-dua belah kaki semasa berdiri dalam solat merupakan perkara sunat sahaja dan ia telah disepakati oleh para ulama. Namun tiada dalil khusus yang menetapkan jarak tertentu secara spesifik. Walaubagaimanapun, terdapat hadis yang tidak menggalakkan untuk merapatkan kedua-dua belah kaki semasa solat, yakni eloklah dijarakkan.
Share:

Tuesday, April 12, 2011

Susah Pada Awalnya


Seorang pencuri datang menemui seorang ulama untuk bertaubat.
Share:

Monday, April 11, 2011

Memikul Keldai


Suatu hari, seorang pemuda diserahkan bapanya kepada seorang guru sufi untuk dididik cara mengawal nafsunya.
Share:

Friday, April 8, 2011

Adab Berdoa


Haaaa.. Nak berdoa pun kena  beradab tau... Macam kiter masa kecik nak mintak sesuatu ngan mak bapak kiter.. mesti ada cara dan adab, tul tak.. begitu juga dengan meminta atau berdoa kepada Pencipta kita... 
Share:

Thursday, April 7, 2011

Waktu - Waktu Mustajab Doa


Berdoa ialah senjata orang Islam yang paling berkesan. Doa juga adalah ibadah. Orang yang berdoa akan mendapat ganjaran pahala daripada Allah s.w.t dan waktu - waktu  mustajab berdoa adalah seperti berikut:
Share:

Wednesday, April 6, 2011

Ciri Suami Idaman


Satu Siri yang mesti dimiliki oleh suami yang menjadi idaman isteri ialah sering melakukan aktiviti bersama. Antara aktiviti yang baik dilakukan bersama - sama ialah:
Share:

Tuesday, April 5, 2011

Bergossip @ Mengumpat


MENGUMPAT : Ialah satu perbuatan menceritakan atau menyebut perihal keburukan atau kekurangan seseorang ‎kepada orang lain. Sebagai contoh menceritakan kepada seseorang bahawa orang itu makan harta anak yatim, sekalipun perkara itu adalah benar, itulah dinamakan mengumpat. Jika perkara makan harta anak yatim tidak dilakukan oleh orang yang kena umpat maka itu dinamakan FITNAH.
Share:

Monday, April 4, 2011

Manusia Dan Arak


Alangkah besarnya kecelakaan yang di bawa oleh arak sehingga Rasulullah s.a.w telah melaknat 10 golongan manusia yang terlibat dengannya. Baginda terkenal dengan sifat lembut dan pemaaf, tetapi sangat tegas berkenaan tegahan terlibat dengan ibu segala maksiat ini.
Share:

Sunday, April 3, 2011

Adab Semasa Musafir


Wanita Tidak Bermusafir Kecuali Ditemani Muhrimnya. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tidak halal bagi seorang wanitayang beriman kepada Allah dan hari akhirbermusafir selama sehari semalam kecuali disertai mahramnya." (Muttafaq 'alaih)

Share:

Friday, April 1, 2011

Adab Ketika Marah

Rasulullah s.a.w pernah menasihatkan seorang lelaki; "Jangan Marah." (Riwayat al- Bukhari). Menurut al - Khattabi, maksud larangan tersebut adalah menjauhi sebab - sebab yang mencetuskan marah dan jangan melakukan sesuatu yang mangarah kepadanya. Mari perhatikan adab - adab ketika marah seperti berikut:
Share:

Thursday, March 31, 2011

Ali Setan

Apabila disebut nama Azmil Mustapha , majoriti generasi muda tidak akan dapat mengecam siapa orangnya. Tetapi sebut saja Ali Setan , ‘berkat’ daripada siaran ulangan filem tersebut di kaca televisyen , semua orang tidak kira yang kecil atau dewasa dari kalangan peminat filem Melayu pasti mengenal pelakon tersohor Malaysia dekad 80-an ini. 
Share:

Wednesday, March 30, 2011

Banyaknya Hutang Aku..


Tekan 104.. tak best... 105 pun tak best.. 106 pun takde citer bagus.. 551..adehhh apa ni takder citer best ker... Nak di jadikkan cerita BeMie tutup je tibi tu pastu masuk bilik lalu mengambil majalah yg belum habis baca lagi..

Share:

Tuesday, March 29, 2011

Islam Mengangkat Darjat Wanita


1. Mengutamakan Ibu atas Bapa 
Share:

Follow by Email

BeMie's Followers

Total Pageviews